Većem uspjehu u predsezoni, stručnjaci su složni, ne moramo se nadati, no sezona bi nam, prema prvim najavama, možda u konačnici i mogla biti puno bolja od one kakvom ju se sada usudimo zamisliti. No, to ne vrijedi za sve, posebno kada su mali iznajmljivači u pitanju, piše SD.
Na tržištu će, po svemu sudeći, ostati i lijepo zaraditi samo oni koji se brzo prilagode novim pravilima igre i imaju ili luksuznu ili zaista jedinstvenu ponudu i uslugu. To je postalo jasno već u prvim danima 2021. godine. Naime, u prosincu prošle godine mali iznajmljivači pojačano su odjavljivali apartmane, što nas dovodi do zanimljivog podatka; u 2020. na području Splitsko-dalmatinske županije odjavu pružanja ugostiteljskih usluga u domaćinstvu zatražilo je 3266 građana, od čega 1200 baš iz Splita.
Najmanje se odjavljivalo na otocima, posebno Hvaru i Visu. No, u županiji je još uvijek aktivnih 26 523 iznajmljivača. Među njima je i naš sugovornik, vlasnik luksuzne kuće za odmor u Imotskom kraju, koji u medije nije htio izaći imenom i prezimenom jer smatra kako je sve još uvijek neizvjesno i ne želi se izlijetati. No, dao nam je zaista zanimljive informacije. Koroni unatoč, njegov je kalendar za iduću sezonu pun gotovo 90 posto!
KALENDAR JE PUN
– Riječ je o rezervacijama, za koje je plaćen polog, nekih gostiju meni, nekih agenciji preko koje poslujem. Bavim se ovim već punih sedam godina, osma sezona je pred nama i vjerujem da će biti dobra jer poslujem pošteno, imam realne kriterije i sjajnu ponudu. Dakle, uz kuću s pet soba od kojih svaka ima svoju kupaonicu, nudim i bazen, podrum s igrama poput biljara, pikada, imaju koš, bicikle za sve goste, jacuzzi… Osiguram im i košaru punu domaćih proizvoda, ako žele jedan dan im pripremimo domaći obid, to rade moja žena i punica, a imaju i mogućnost najma kvada. Priroda je divna, cijene razumne – zanima nas i koliko košta noćenje i je li korona doprinijela snižavanju cijena.
– Ovisi, imam četvero gostiju koji se vraćaju, oni su mi popunili skoro dva mjeseca, njima dam popust, ne plaćaju proviziju agenciji. Njih osam, tristotinjak eura po noći u srcu sezone. Nisu ni pitali za koronu, toliko su se zaljubili u naš lipi kraj, samo su se javili, uplatili polog. E, sad, imaju volju, žele doći, a ako baš bude da je stanje alarmantno i da ne mogu doputovati, vratit ću im novac, prebaciti za drugi period, to je rizik poslovanja. Što želim reći, tko zna i hoće, može. No, to je puno truda, cijela obitelj radi, sami čistimo, stalno smo na usluzi, sve održavamo, to je itekako pošteno i krvavo zarađen novac – gotovo identičnu priču potvrđuje nam i Bračanin, koji na južnoj strani otoka iznajmljuje malenu kućicu na osami, između maslinika i vinograda, s pogledom na more.
NEĆE MORE UTEĆ
– Ja ću vam reć sve kako je, ti turisti nisu normalni! Taman pred Božić, sve je blokirano, priče o cjepivu su tek počele, a oni zapeli da žele rezervirat pod svaku cijenu. Ja im kažem ljudi, strpite se, neće lito pobić, more uteć, sačekajte bokun, da vidimo. Oni oće rezervirat odma, da im termin ne utekne. A slušajte, neću pineze odbit, zatvorija san datume u kalendaru i rezervira. Kalendar mi je solidno pun, imam još dva, tri tjedna otvorena, kraj devetoga, šesti, sedmi i osmi su skoro zatvoreni.
Doduše, neke rezervacije su još od preklani, prebacija sam gostima koji prošlo lito nisu mogli doć. A šta će bit, vidit ćemo. Zainteresiranih ima, ali nije u mene nikakav luksuz. To je mala kućica, s lipim pogledom i terasom, ali je izolirana, u blizini mi je maslinik, to je za jednostavne ljude koji vole mir i ne traže puno – u dahu nam je pojasnio sugovornik, na pitanja dalje nije mogao odgovarati jer ima posla u vrtu, gdje uzgaja povrće koje i njegovi gosti mogu konzumirati.
DALMACIJA JE HIT
Jasno je da su ovaki primjeri trenutno više iznimka, nego pravilo, no da su riječi naših sugovornika istinite potvrđuju nam i iz turističke agencije Adriagate. Dalmacija, prema njihovim iskustvima, zaista sjajno stoji na turističkoj mapi Hrvatske! Na Adriagateovoj službenoj web stranici vidljivo je kako su posebno izdvojene kuće na osami, čini nam se to će biti adut turističkog uspjeha ove godine.
– Krajem 2020. godine bilježimo porast u broju rezervacija za 2021. godinu prvenstveno kod kuća za odmor s naglaskom na izdvojenije kuće u manjim destinacijama, te vile. Ako ćemo govoriti o brojkama možemo kazati da smo prošli tjedan zabilježili više od 200 rezervacija, od čega su više od 50 posto rezervacije za kuće za odmor, dok je taj udio prošle godine u istom periodu iznosio 27 posto. Dalmacija čini čak 70 posto rezervacija za spomenuti period – pojašnjava nam Ana Popović iz Adriagatea. Kaže nam i kako u rezervacijama prednjače Nijemci koji čine 46 posto svih rezervacija, što je, tvrdi, i karakteristično za ovaj period godine poznavajući da Nijemci inače rezerviraju dosta ranije u odnosu na druga tržišta.
– Veći broj rezervacija ostalih tržišta očekujemo početkom drugog kvartala ove godine. Iako smo još uvijek daleko od rezultata koje bi inače ostvarivali u ovo vrijeme trenutni rezultati nam ulijevaju optimizam u budućnost i relativno brz oporavak sektora u kojem mi djelujemo. Naravno da moramo napomenuti da očekujemo da će sektor privatnog smještaja, jednako kao i u prošloj sezoni, bilježiti manje opadanje u broju dolaska i ostvarenom broju noćenja u odnosnu na hotelski smještaj ili na druge sfere turizma – veli Ana.
BORBA S KONKURENCIJOM
Prvi čovjek turističke agencije Uniline, Boris Žgomba, izjavio je početkom tjedna kako će veliki izazov biti borba s cijenama i konkurencijom. Kaže kako se na velika vrata vraćaju Turska, Grčka, Španjolska, Italija, pa će biti borbe s cijenama, uslugama i promocijom, što podrazumijeva last minute rezervacije, ali i nered na tržištu.
– Uniline redovito prati stanje na turističkom tržištu, te ono što možemo istaknuti je kako je u ovom trenutku rano dati preciznu dinamiku rezervacija za apartmane i kuće za odmor. Međutim, naša se očekivanja poklapaju s onima turističkog sektora koji procjenjuje početak značajnijih turističkih aktivnosti u drugom kvartalu ove godine. Mi smo i u 2020. godini zaprimali upite i ostvarivali rezervacije s naših tradicionalnih europskih tržišta, no ove godine ipak imamo neke druge okolnosti.
Svakako će važno s aspekta realizacije turističkih rezultata biti činjenica da će se u turističku utrku snažno uključiti i ostale države Mediterana, te će kao možda nikada do sada uzrokovati ozbiljnu tržišnu borbu. Ipak pozitivna informacija jest da se od trenutka početka primjene cjepiva (kako u Hrvatskoj tako i u ostalim zemljama) osjeća veći interes, osobito s naših tradicionalno emitivnih tržišta, iako većeg bookinga za sada nema.
Procjenjuje se kako će se značajniji broj građana cijepiti od konca veljače, te tijekom ožujka i travnja čime se očekuje i rast interesa gostiju za hrvatskim destinacijama, ali i konkretnih rezervacija. Ta činjenica znači da možemo očekivati veći udio last minute rezervacija – kaže Elisa Grubissa Jurman, izvršna direktorica odjela Prodaje i produkcije. Što se objekata u kojima će gosti boraviti tiče, nema dvojbe, uz prošlogodišnje “pobjednike” – kuće na osami, kampove i jedrilice, ove godine ozbiljniju ulogu odigrat će i apartmani i hoteli.