U sklopu EU projekta „Biraj biciklu“ jučer je na trogirskoj rivi kod kule Kamerlengo predstavljen prvi sustav javnih biciklala u Trogiru. Riječ je o tri terminala s deset električnih i deset klasičnih bicikala, a pri kraju su radovi i na prvoj biciklističkoj stazi.
Na jučerašnjem predstavljanju prvog sustava javnih bicikala u Trogiru, Bojan Ivošević – zamjenik gradonačelnika Splita, vodećeg partnera na projektu „Biraj biciklu!“, je uvodno istaknuo:
„Godinama je javnost bila skeptična po pitanju sustava javnih bicikala u Splitu i Dalmaciji. Vjerovalo se da nama ne pada na pamet biciklirati po gradu, a danas je Split rekorder po broju korisnika u cijeloj državi. Brojke su pokazale da je ovaj alternativni oblik mobilnosti, koji je koristan i za zdravlje i za okoliš, itekako potreban te smo kroz ovaj projekt, s našim partnerima, htjeli doprinijeti kvaliteti života svih stanovnika Urbane aglomeracije Split. I splitska mreža bicikala se širi i već sada možemo reći da dolazi pet stanica na Marjan, a bit će ih još po gradskim kotarevima i mjesnim odborima.“
Dodatna je vrijednost projekta „Biraj biciklu!“ i u tome što će se izraditi studija potencijala razvoja biciklističkih prometnica koja će služiti kao temeljni dokument razvoja integriranog sustava biciklističkih prometnica na području Urbane aglomeracije Split.
„Time ćemo početi ispravljati nepravdu prema biciklistima i prilagođavati infrastrukturu za taj najjeftiniji i ekološki oblik javnog prijevoza. Cilj je u budućnosti omogućiti stanovnicima naših gradova kompletnu biciklističku infrastrukturu i mrežu biciklističkih prometnica. Čestitam gradonačelniku, gospodinu Biliću i njegovu timu, na uspješnoj provedbi svih aktivnosti iz projekta ‘Biraj biciklu!’ i vjerujem da ćemo i u budućnosti uspješno surađivati na novim projektima koji za cilj imaju bolju kvalitetu života u našim gradovima.“ – dodao je Ivošević.
Projekt „Biraj biciklu!“ povezuje šire splitsko područje implementacijom ukupno 41 terminala s 242 električna i klasična bicikla. Osim na području Trogira, te Podstrane, Klisa i Dicma kroz ovaj projekt bicikle će se postaviti i u Kaštelima, Solinu, Dugopolja i proširit će se postojeći sustav u Splitu, dakle ukupno u osam jedinica lokalne samouprave.
„Možemo biti sretni i zadovoljni što je Trogir dio projekta ‘Biraj biciklu!’ i što smo otvaranjem prve tri postaje sustava javnih bicikli učinili prvi korak prema održivijem načinu urbane mobilnosti u kojem ćemo manje ovisiti o automobilima. Ovo je zdravija i čišća varijanta prijevoza za naše građane i goste, pogotovo kad znamo koliko je Trogir ljeti prometno opterećen. Sada će netko uzeti bicikl u Arbaniji i dovesti se do Kule, a oni u malo boljoj formi do Kaštela ili Splita, i isto tako natrag. Svaki automobil manje u centru grada znači jako puno“, komentirao je gradonačelnik Trogira Ante Bilić tijekom službenog predstavljanja sustava na trogirskoj rivi kod kule Kamerlengo.
Upravo je na toj lokaciji postavljen jedan terminal, a druga dva se nalaze na ulazu u grad (nasip Brigi – Lokvice) i u Arbaniji (Sv. Križ).
Što se Trogira konkretno tiče, značajan je benefit ovog projekta i izgradnja prve biciklističke prometnice s pješačkom stazom, duljine 450 metara u sklopu šetnice i obalnog pojasa Brigi – Lokvice.
Nakon biciklističke i pješačke staze u splitskoj uvali Trstenik, koje su u funkciji od prošle godine, sada će se istima moći pohvaliti i Trogir. „Kroz mjesec, mjesec i pol dana staza će biti puštena u promet u punom kapacitetu. Dio koji je gotov, spreman je za uporabu. Sredstva iz europskih fondova nastojat ćemo maksimalno koristiti i u budućnosti s naglaskom na ovakve investicije i druga rješenja koja će činiti grad ‘pametnijim’, dostupnijim i ugodnijim za život i turizam.“, rekao je gradonačelnik Bilić.
Moderator predstavljanja projekta „Biraj biciklu!“ u Trogiru Toni Jerković, ujedno i voditelj projekta te savjetnik u Odsjeku za međunarodne i EU projekte Grada Splita, riječ je dao i Anti Gustinu, predstavniku zajednice ponuditelja Nextbike i Hrvatski telekom. On je dao odgovor na vjerojatno i najvažnije pitanje što se krajnjih korisnika tiče: koliko iznosi najam tih bicikala?
„Pet kuna za pola sata korištenja klasičnog bicikla i deset kuna za pola sata električnog, što je iznimno povoljno. Godišnja pretplata, koja vrijedi za cijelu Hrvatsku, košta 200 kuna i s njom možete neograničeno koristiti bicikle po pola sata.“ – rekao je dodavši i da je potražnja za biciklima trenutno višestruko veća od kapaciteta.
„Imamo pet puta više zahtjeva dnevno nego što imamo bicikala. Potencijal širenja je velik. U dosadašnje tri godine rada sustava u Splitu imamo približno 40.000 registriranih korisnika, što je zaista velika brojka. Bilo je skepse hoće li se sustav koristiti na relacijama između gradova i općina, no do sada vidimo da se bicikle ne koriste samo da bi se spustile do Splita, već se i vraćaju, što i jest cilj ovog sustava, da korisnici prepoznaju bicikl kao jednostavan i najuspješniji način prijevoza“, naglasio je Gustin.
I zaista, u jeku poskupljenja naftnih derivata kojemu se ne nazire kraj, bicikl kao prijevozno sredstvo pravi je bingo, pogotovo kada je tako povoljan i sve dostupniji u Splitu i na njegovu širem području. Sve je to također u skladu s preporukama i težnjama Europske unije da ljudi što više hodaju i bicikliraju, s ciljem smanjenja štetnih emisija iz automobila i dekarbonizacije europskog prometnog sustava.
Za početak korištenja sustava potrebno preuzeti Nextbike aplikaciju na mobitel i pratiti upute za preuzimanje koje se nalaze na svakom terminalu sustava javnih bicikala.
Ukupna vrijednost projekta „Biraj biciklu!“ iznosi 13.609.435,83 kuna, a sufinanciran je sredstvima Europske unije iz Kohezijskog fonda s 10.893.396,68 kuna, u sklopu ITU Poziva „Urbana mobilnost – Razvoj sustava javnih bicikala na području Urbane aglomeracije Split“.