Gotovo sve sjajne ideje slijede sličan kreativni proces, a ovaj članak objašnjava kako taj proces funkcionira. Razumijevanje ovoga je važno jer je kreativno razmišljanje jedna od najkorisnijih vještina koje možete posjedovati. Skoro svaki problem s kojim se suočavate u poslu i životu može imati koristi od inovativnih rješenja, lateralnog razmišljanja i kreativnih ideja.
Svatko može naučiti biti kreativan koristeći ovih pet koraka. To ne znači da je biti kreativan jednostavno. Otkrivanje svojeg kreativnog genija zahtijeva hrabrost i puno prakse. Međutim, ovaj petokratni pristup trebao bi pomoći razjasniti kreativni proces i osvijetliti put prema inovativnijem razmišljanju.
Kako bismo vam objasnili kako ovaj proces radi, dopustite nam da vam ispričamo kratku priču.
Problem koji zahtijeva kreativno rješenje
U 1870-ima, novine i tiskare suočavale su se s vrlo specifičnim i vrlo skupim problemom. Fotografija je tada bila novo i uzbudljivo sredstvo. Čitatelji su željeli vidjeti više slika, ali nitko nije mogao shvatiti kako brzo i jeftino tiskati slike.
Na primjer, ako je novina željela tiskati sliku u 1870-ima, morala je angažirati gravera da ručno ureže kopiju fotografije na čeličnu ploču. Te su ploče služile za otiskivanje slike na stranici, ali često su se lomile nakon samo nekoliko upotreba. Taj proces fotoengraviranja, možete zamisliti, bio je izuzetno dugotrajan i skup.
Čovjek koji je izumio rješenje za taj problem zvao se Frederic Eugene Ives. Kasnije je postao pionir u području fotografije i do kraja karijere imao je preko 70 patenata. Njegova priča o kreativnosti i inovacijama, koju ćemo sada podijeliti, koristan je primjer za razumijevanje 5 ključnih koraka kreativnog procesa.
Trenutak inspiracije
Ives je započeo kao šegrt tiskara u Ithaci, u New Yorku. Nakon dvije godine učenja o procesu tiskanja, počeo je voditi fotografski laboratorij na obližnjem Cornell sveučilištu. Ostatak desetljeća proveo je eksperimentirajući s novim tehnikama fotografije i učenjem o kamerama, tiskarama i optici.
Godine 1881. Ives je došao do trenutka inspiracije u vezi bolje tehnike tiskanja.
“Dok sam radio sa svojim fotostereotipskim procesom u Ithaci, proučavao sam problem polutonskog postupka”, rekao je Ives. “Otišao sam spavati jedne noći u magli mozga zbog tog problema, i trenutak kad sam se probudio ujutro, vidio sam pred sobom, navodno projiciran na stropu, potpuno razrađeni proces i opremu u radu.”
Ives je brzo pretvorio svoju viziju u stvarnost i patentirao svoj tiskarski pristup 1881. godine. Ostatak desetljeća proveo je unapređujući ga. Do 1885. godine razvio je pojednostavljeni proces koji je smanjio troškove tiskanja slika za 15 puta i ostao standardna tehnika tiskanja sljedećih 80 godina.
Dakle, sada ćemo razgovarati o poukama koje o kreativnom procesu možemo naučiti od Ivesa.
5 faza kreativnog procesa
Godine 1940., oglašivački izvršni direktor imenom James Webb Young objavio je kratki vodič pod nazivom Tehnika za proizvodnju ideja. U tom vodiču je dao jednostavnu, ali duboku izjavu o generiranju kreativnih ideja.
Prema Youngu, inovativne ideje nastaju kada razvijete nove kombinacije starih elemenata. Drugim riječima, kreativno razmišljanje ne radi se o stvaranju nečega novog iz prazne ploče, već o uzimanju onoga što već postoji i kombiniranju tih komadića na način koji prije nije bio napravljen.
Najvažnije, sposobnost generiranja novih kombinacija ovisi o vašoj sposobnosti prepoznavanja odnosa između koncepata. Ako možete stvoriti novu vezu između dvije stare ideje, učinili ste nešto kreativno.
Young je vjerovao da se ovaj proces kreativne povezanosti uvijek događa u pet koraka.
- Sakupite novi materijal. Prvo učite. Tijekom ovog koraka fokusirate se na 1) učenje određenog materijala izravno povezanog s vašim zadatkom i 2) učenje općeg materijala postajući fascinirani širokim rasponom koncepata.
- Temeljito razradite materijale u svojem umu. Tijekom ovog koraka istražujete ono što ste naučili gledajući činjenice iz različitih kutova i eksperimentirajući s povezivanjem različitih ideja.
- Odgurnite problem. Zatim potpuno izbacite problem iz svog uma i idite nešto drugo što vas uzbuđuje i puni energijom.
- Pustite da vam se ideja vrati. U nekom trenutku, ali tek nakon što ste prestali razmišljati o tome, ideja će vam se vratiti s trenutkom inspiracije i obnovljenom energijom.
- Oblikujte i razvijte svoju ideju na temelju povratnih informacija. Za uspjeh bilo koje ideje, morate je pustiti u stvarni svijet, podvrgnuti je kritici i prilagoditi je prema potrebi.
Ideja u praksi
Kreativni proces koji je koristio Frederic Eugene Ives nudi savršen primjer ovih pet koraka u akciji.
Prvo, Ives je sakupio novi materijal. Dvije godine proveo je kao šegrt tiskara, a zatim četiri godine vodio je fotografski laboratorij na Cornell sveučilištu. Ta iskustva dala su mu mnogo materijala za crpljenje i stvaranje veza između fotografije i tiskanja.
Drugo, Ives je počeo mentalno raditi na svemu što je naučio. Do 1878. godine, Ives je provodio gotovo svo svoje vrijeme eksperimentirajući s novim tehnikama. Konstantno je radio na rastavljanju i ispitivanju različitih načina povezivanja ideja.
Treće, Ives se odmaknuo od problema. U ovom slučaju, zaspao je nekoliko sati prije nego što mu je došla inspiracija. Dopuštanje kreativnim izazovima da odmaraju dulje vrijeme također može djelovati. Bez obzira na to koliko se odmaknete, morate raditi nešto što vas zanima i skreće vaš um s problema.
Četvrto, ideja mu se vratila. Ives je probudio s rješenjem problema pred sobom.
Na kraju, Ives je nastavio razrađivati svoju ideju godinama. Zapravo, poboljšao je toliko aspekata procesa da je podnio drugi patent. To je ključna točka i često je zanemarena. Lako je zaljubiti se u početnu verziju svoje ideje, ali velike ideje uvijek evoluiraju.
Kreativni proces ukratko
Kreativni proces je čin stvaranja novih veza između starih ideja. Stoga možemo reći da je kreativno razmišljanje zadatak prepoznavanja odnosa između koncepata.
Jedan način za pristup kreativnim izazovima je slijediti petokratni proces: 1) prikupljanje materijala, 2) temeljito razmatranje materijala u vašem umu, 3) odmak od problema, 4) dopuštanje ideji da se vrati prirodno i 5) testiranje svoje ideje u stvarnom svijetu i prilagodba na temelju povratnih informacija.
Biti kreativan nije u tome da budete prva (ili jedina) osoba koja je došla na ideju. Češće, kreativnost se radi o povezivanju ideja.